Info til alle beboere på tampen av året

Økonomi og felleskostnader

Styret har vedtatt budsjett for 2020. Felleskostnadene (linje 1 på fakturaen) holdes uendret fra 1. januar. Kostnaden for TV og bredbånd vil bli justert opp med 8 % som følge av en prisstigning fra Telenor. Sistnevnte justering effektueres fra 1. februar. 

Styret har lagt et strammere budsjett enn tidligere år, og dette kan føre til at vi vil være nødt til å justere felleskostnadene i løpet av året. Det er hovedsakelig tre grunner til dette. 

  1. Borettslaget har mer gjeld enn tidligere, og renta på denne gjelda har økt siden vi fastsatte nivået på felleskostnadene som følge av vedlikeholdslånet til balkongprosjektet . Da vi økte fellekostnadene på grunn av dette lånet (1. april 2016), ble det lagt til grunn en rente på 2,2 %. Siden den tid har det generelle rentenivået steget. Borettslaget betaler i dag følgende renter på gjelden vår:

    1. 2,75 % på balkong- og vedlikeholdslånene i Handelsbanken. Summen av disse lånene er på ca. 29,7 millioner kroner. 
    2. 1,89 % på baderomslånet i Husbanken. Dette lånet er pr. desember på ca. 16,1 million kroner.

  2. Sluttoppgjøret fra balkongprosjektet er ikke gjennomført enda, og styret vil vurdere å benytte eventuelle gjenstående penger utbetalt på dette lånet til å bytte låser. Det vil bli informert om beslutning knyttet til dette på vårens generalforsamling.

  3. Borettslaget har økt felleskostnadene mye de siste 18 månedene og styret ønsker å jobbe med å få ned kostnadene vi kan påvirke fremfor å ukritisk øke felleskostnadene. I positiv retning skal det også nevnes at vi har lyktes med å øke inntektene fra næringslokalene gjennom reforhandling av enkelte kontrakter

Styret vil jobbe videre med dette frem mot generalforsamlingen i februar/mars og komme tilbake med ytterligere info på generalforsamlingen vedrørende utvikling i felleskostnader i 2020. 

Forretningsfører har rådgitt styret i denne prosessen, og styret understreker at et strammere budsjett ikke betyr at vi dekker løpende driftskostnader med låneopptak. 

 

Bytte av låsesystemer

Styret har vurdert ulike leverandører til nye elektroniske låser i henhold til vedtaket fra årets generalforsamling. Vi har besluttet å kjøpe inn systemet Smartair samt å fortsette vårt kundeforhold hos Aker Lås AS. Når låsene byttes, vil vi gå vekk fra dagens prinsipp om ulike soner for 31A-E og 29 A-B. Dette betyr i praksis at alle beboere får tilgang til alle oppganger og fellesarealer i kjellere. Dette vil det være mulig å endre på et senere tidspunkt dersom det viser seg å ikke være hensiktsmessig. Systemet vil for øvrig ha støtte for å endre dette på et senere tidspunkt. 

I første omgang er det kun låsene i porten og oppgangsdøren som byttes. Altså byttes ikke låsene inn til kjellerarealer og loftsarealer. 

Rent praktisk vil dette foregå ved at det nye systemet monteres ved siden av det gamle, og nye brikker utleveres til beboerne. Deretter vil man i en overgangsfase kunne benytte begge systemer, inntil de gamle låsesylinderne byttes til en ny mekanisk sylinder som kun vaktmester, styret og vektere har tilgang til. 

Hver beboer vil måtte kjøpe og betale for det antall nøkkelbrikker man selv ønsker å bestille. Styret vil sette et øvre tak på hvor mange brikker hver enkelt andelshaver kan bestille innen rimelighetens grenser. Vi kommer tilbake med det praktiske knyttet til hvordan dette gjennomføres. 

For effektivt å kunne annullere brikker som kommer på avveie, vil det opprettes et register over hvilke nøkkelbrikker (brikkene er merket med ID) som er levert ut til hvilke andeler/leiligheter. Dette for å sikre at vi vil kunne annullere brikker som kommer på avveie. Styret vil også fremme forslag om å endre ordensreglene slik at andelshavere plikter å melde fra når de mister nøkler, slik at disse kan annulleres, og vi dermed ender opp med færre nøkler på avveie. 

I det nye systemet vil det være mulig å hente ut data om hvem som har åpnet dørene til hvilket tidspunkt. Styret har ikke direkte tilgang til dette, men kan hente det ut ved hjelp av en tekniker fra Aker Lås dersom man har saklig grunn til å hente ut denne typen data. 

Systemet vi har kjøpt er kompatibelt med Yale Doorman dørlåser. Dette betyr at det vil være mulig å få programmert dine brikker slik at de både kan brukes på porten, oppgangsdør og Yale Doorman som kan installeres i din leilighet. Dette vil medføre en ekstra kostnad for deg som beboer. Styret kommer tilbake med mer info om hvordan du går frem for å bestille dette. 

Innspill til prosess om Advokat Dehlis plass 

Styret har deltatt på et møte om Advokat Dehlis plass i regi av bydelen. Saken vil bli behandlet på et møte i bydelsutvalget i februar. Frem til 17. desember vil det være mulig for beboere å komme med innspill som planleggerne i bydelen vil kunne ta med i saksfremlegget i bydelen. Vi oppfordrer alle beboere som har meninger om hvordan plassen kan utvikles til et bedre byrom om å sende disse innspillene direkte til bydelen. 

Disse merkes “Innspill merkes Advokat Dehlis plass” og sendes til postmottak@bsa.oslo.kommune.no

Vi viser ellers til infoen vi tidligere har publisert om saken her: https://bentsebrugata.no/?p=1260

 

Ny rutine for å melde inn mangler til vaktmester

Styret har gått gjennom avtalen med vaktmester etter innspill fra beboere. For å gjøre jobben enklere for alle parter innfører vi en ny rutine for å melde inn saker til vaktmester. Tidligere har dette blitt meldt på mail til styret. Fra nå av ønsker vi at det meldes via skjemaet på denne siden: https://bentsebrugata.no/?page_id=756

Dette skaper en e-post med all nødvendig info til både vaktmester og styret, noe som sikrer en rask og effektiv behandling. 

Til slutt ønsker vi dere alle sammen en riktig god jul!

Hilsen styret